Nicole Orriëns



Review blog biedt reviews over allerlei producten en diensten. Zo kun je namelijk het beste bepalen of je iets wilt kopen.

Als ik overweeg een nieuwe tv, shampoo, jas, schoenen of welk product dan ook, dan hecht ik altijd veel waarde aan wat andere consumenten over zo’n product zeggen: ik ben dus geïnteresseerd in product reviews. Een product review is een kritische bespreking van een product.

Product Review: informatie van de ervaringsdeskundige!

Producenten van een product, en ook verkopers zijn in de regel alleen maar positief. Ik ben dan ook een fan van product besprekingen en product reviews, omdat ik dan echte, eerlijke informatie krijg van ‘gewone’ mensen over hoe zij een product vinden. En ik bewijs andere consumenten graag dezelfde dienst!

Product bespreking: wat er in moet staan

  • Een omschrijving van het product
  • Een foto van het product
  • De prijs
  • De ervaringen met het product
  • Hoe duidelijk is een eventuele gebruiksaanwijzing
  • Maakt het product haar belofte waar?
  • Zou je het nog een keer kopen?
  • Waar is het te koop?
  • Voor wie is het product geschikt?
  • Voor wie is het product juist niet geschikt

Product besprekingen op Review Blog

In de loop der tijd heb ik besprekingen gedaan over antiluis producten, Argan olie, shampoo’s, Uggs natuurlijk, dweilsystemen zoals de Leifheit dweil etc. Een broertje of zusje van product besprekingen zijn ervaringen met winkels en klantenservice. Ook die zijn waardevol om te delen met anderen. 

Zo werd ik ooit heel onvriendelijk te woord gestaan bij schoenenwinkel Van Haren, en een andere keer bij de V&D toen ik daar een kop koffie kocht.

Maar ook positieve ervaringen vallen onder de categorie product review! 

Zo vind ik de vriendelijkheid van de verkopers bij GameMania echt geweldig, en ook hun service is uitstekend. Kinderen kunnen daar binnen een week een spelletje terugbrengen en een ander spel halen als het toch blijkt tegen te vallen.

De kracht van mond-tot-mond reclame

De sociale media spelen ondertussen een belangrijke rol in marketing, en bedrijven weten dat! Het is een van de redenen dat de meeste bedrijven ondertussen actief zijn op Facebook en Twitter. Een product review is een vorm van mond-tot-mond reclame, zeker als de review positief is over het product. 

Het is één van de redenen dat in Amerika de zogenaamde Mommy Bloggers zo populair zijn geworden. Producenten erkennen hun macht om een product te maken of te breken, en huren ze in om een product bespreking te doen. Product reviews zijn daar een onderdeel geworden van professioneel bloggen.

Product Reviews: krijg je er voor betaald?

Er zijn bloggers die betaald worden voor hun product besprekingen, maar de meeste bloggers krijgen als betaling het product. Zo mocht ik de dweil houden waarover ik een product review schreef, en ook de electrische luizenkam.

Waar vind je goede product besprekingen?

Op blogs vind je vaak prima product besprekingen. Daarnaast bieden sites als beslist.nl en kieskeurig.nl vaak ook korte reacties van mensen op producten. Maar de reviews op blogs zijn meestal langer en uitgebreider, en zijn bovendien leuker om te lezen, vind ik persoonlijk. 

En zeker als je een blog goed kent, kan de mening van die blogger extra waarde voor je hebben.

Zo weet ik bijvoorbeeld dat ik bij Spaarcentje moet zijn voor product reviews over sparen, hypotheken zuinig leven.

Product reviews zijn interessant voor ouders

De onderwerpen van product reviews zijn eindeloos! Net zo eindeloos als de hoeveelheid producten die wij als consumenten kunnen aanschaffen. Je kunt producten indelen in doelgroep: voor wie ze bedoeld zijn, of in soort product. Denk bij het laatste bijvoorbeeld aan huishoudelijke apparaten, of aan persoonlijke verzorging. 

Als je het hebt over doelgroepen dan kun je denken aan moeders van baby’s: zeker bij een eerste kind zijn zij vaak op zoek naar het juiste product. Wat is bijvoorbeeld de beste maxi cosi? Is een draagdoek echt zo handig, en zo ja, welke soort biedt dan de beste prijs/kwaliteit verhouding?

En later als de baby ouder wordt: wat zijn geschikte speeltjes? Is zo’n activity center van Fisher Price een goede investering, of iets waar je kind in snel tempo op is uitgekeken? 

Het mag duidelijk zijn dat (ouders) een geweldige doelgroep zijn die in de regel veel interesse heeft in product reviews. Ik kan me tenminste nog goed herinneren dat het me in het begin duizelde toen ik net de wereld van baby’s betrad! En de meeste waarde hechtte ik dan toch aan het oordeel van de ervaringsdeskundigen.

Boekrecensies/ boekbesprekingen

In Nederland zijn er weliswaar veel product reviews, maar de term ‘product review’ is minder bekend. In het Engels is er al een wikipediapagina over de term, maar in de Nederlandse versie van Wikipedia vang je bot als je een omschrijving zoekt.

Inmiddels is in Nederland het zogenaamde beauty blog heel populair geworden, en dat soort blogs kenmerkt zich vaak juist door product reviews. De beauty bloggers bespreken producten, beschrijven uitgebreid hun ervaringen en vertellen wat ze er van vinden. 
De meest bekende product review in Nederland is de zogenaamde boekrecensie. Daarbij wordt een boek besproken, en soms ook bekritiseerd.

Filmreviews en recensies

Een andere bekende vorm van een product review is de filmreview of filmrecensie. Daarin wordt de plot van een film verteld, welke acteurs meespelen, en wat de kwaliteit van de film is. Vaak worden er ook nog sterren uitgedeeld, die in een oogopslag vertellen hoe goed de film ongeveer is.

Product reviews: waarom ze interessant zijn voor producenten en verkopers

Als een blogger een positieve product review schrijft over een product dan is dit fantastische mond-tot-mond reclame. Helemaal wanneer de blogger veel invloed heeft, en talrijke bezoekers. Oprah Winfrey was weliswaar geen blogger, maar als zij in haar show een boek aanraadde, dan werd het prompt een bestseller. 

Bloggers zijn vaak ‘gewone’ Nederlandse vrouwen en mannen, met een aantal vaste bezoekers. Die bezoekers kennen de blogger door het lezen van zijn of haar posts, en weten wat ze aan hem of haar hebben. Zijn of haar oordeel over een product krijgt daardoor extra waarde.

Zo ben ik zelf helemaal dol op schapenvacht laarzen, ook wel bekend als Uggs. 

Ik schrijf daar regelmatig product reviews over, zodat anderen kunnen lezen hoe bepaalde Uggs vallen, of ze lang mooi blijven, hoeveel ze kosten, hoe de klantenservice is etc. Omdat ik er regelmatig over schrijf, weten bezoekers dat ik een fan ben van Uggs, en dat geeft (hopelijk!) een meerwaarde aan mijn product review.

Heb je zelf een product dat je wilt laten bespreken?

Stuur me dan een berichtje!