Energie vergelijken: hoe tevreden ben jij met jouw energieleverancier?

overstappen


Energie vergelijken
loont.

Met een overstap naar een andere energieleverancier kun je soms maar liefst 400 euro per jaar besparen. In de praktijk stapt ongeveer een kwart van de Nederlanders over naar een andere leverancier.

Waarom, en hoe doen ze dat?

De Energiemonitor van  de Autoriteit Consument & Markt geeft antwoorden op deze vragen! In de Energiemonitor staan de ontwikkelingen op de energiemarkt voor consumenten!

Hieronder 5 opvallende resultaten die ik las in de Energiemonitor.

Bekijk hier de grootste energieleveranciers van Nederland!

Energie vergelijken: 5 fun facts uit de Energiemonitor

  1. Steeds meer mensen doen aan energie vergelijken en stappen over. Nog maar 23% van de mensen is nog nooit overgestapt naar een andere energieleverancier.
  2. Gemiddeld stappen consumenten 3,5 keer over.
  3. Het aantal mensen dat overstapt naar een andere energieleverancier via de klantenservice van een leverancier is gestegen naar 16%. Maar de meeste mensen stappen over via de website van een energieleverancier.
  4. De overstap is zelden persoonlijk! De meeste mensen (56%) stappen over om geld te besparen op hun energierekening. 13% stapt over omdat ze niet tevreden zijn met hun huidige energieleverancier.
  5. Maar liefst 83% van de consumenten is tevreden of zeer tevreden met de verwerking van hun overstap naar een
    andere energieleverancier! Vooral deze laatste vind ik erg interessant, want veel mensen denken dat overstappen linke soep is. Zij maken zich bijvoorbeeld zorgen dat ze een poosje zonder gas, water en licht komen te zitten als ze overstappen. 

Welke energieleverancier heeft de beste service?

Veel mensen hechten nog meer waarde aan een goede klantenservice dan aan een bezuiniging op hun energierekening. Energie vergelijken doen ze wel, maar soms blijven ze toch bij hun (duurdere) energieleverancier, omdat ze zo tevreden zijn met de service.

In 2019 deed de Consumentenbond onderzoek naar de beste klantenservice van verschillende energieleveranciers. De beoordeelden de service op de volgende onderdelen:

  • Telefonische bereikbaarheid
  • Wachttijd 
  • Klanttevredenheid

Energieleverancier Eneco kreeg het hoogste totaal cijfer: een 7,9. Het laagst scoorde energieleverancier Delta met een dikke onvoldoende: 4,7. Je kunt het hele onderzoeksverslag hier nalezen.

Samenvattend

Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat energie vergelijken slim is, en overstappen naar een andere energieleverancier financieel voordelig. Ontevredenheid met een energieleverancier speelt maar een kleine rol als het gaat om overstappen.

Leestip

Lees nu zelf de Energiemonitor van de Autoriteit Consument & Markt!

Ben jij een 'overstapper'?


Ontdek meer van Review Eerst

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *